Większość fotografów wysyłających swoje prace do Microstocków wcześniej czy później znalazła się w sytuacji kiedy żadna agencja nie chciała przyjąć ich zdjęć z powodu naruszenia praw autorskich lub własności intelektualnej. Niestety lista obiektów "chronionych" cały czas rośnie, a projektanci prawie wszystkich nowoczesnych budynków strzegą swojej "własności intelektualnej" chroniąc prawnie projekt budowli.
Generalnie, obiekty których należy unikać robiąc zdjęcia microstockowe to:
- logo i nazwa firmy,
- ludzkie twarze (chyba, że masz pozwolenie modelki/modela),
- rozpoznawalne projekty (np. kostka Rubika),
- dzieła sztuki stworzone przez kogoś innego,
- unikalna i rozpoznawalna architektura (np. linia dachu opery w Sydney),
- zdjęcia zrobione przez kogoś innego,
- rzeźby lub inna sztuka w miejscu publicznym.
Żeby było jeszcze gorzej, większość agencji microstockowych grzeszy zbytkiem ostrożności i odrzuca wszystko co zawiera nazwy ulic albo nawet numery na produkcie, które mogą być częścią rozpoznawalnego modelu lub numeru seryjnego.
Wskazówki
Wiele agencji posiada w swych zasobach listę materiałów chronionych. Tak na przykład Getty wiki zawiera ogromną bazę danych o projektach chronionych. Po jej przestudiowaniu odniesiesz wrażenie, że na świecie jest tylko kilka budynków, które możesz sfotografować :)
Pomimo tych ograniczeń dość łatwo jest stworzyć krajobraz miejski lub ujęcie ulicy, żeby móc sprzedać je w Microstockach. Zazwyczaj będziesz musiał popracować photoshop'owymi narzędziami "łata" lub "stempel”, żeby usunąć nie tylko znaki towarowe na budynkach, ale też:
- tablice rejestracyjne samochodów,
- marki samochodów,
- tablice z nazwami ulic,
- numery adresowe z drzwi i skrzynek na listy,
- logo, znaki firmowe i billboardy reklamowe.
Dobra kompozycja tego typu zdjęcia wymaga też wybrania miejsca, które nie tylko jest atrakcyjne z fotograficznego punktu widzenia, ale też pozwala na łatwe usunięcie chronionych elementów, np. upewnienie się że logotypy nie przecinają się z innymi obiektami, które utrudnią klonowanie w Photoshop'ie.
A teraz coś co wydaje się oczywiste
Każda praca musi być w 100% Twoja. Nie możesz pobrać (albo kupić) czyjeś pracy z sieci, przerobić i sprzedawać jako swoją. Niestety miałem już do czynienia z nieuczciwymi grafikami, którzy pobierali moje prace, lekko modyfikowali i publikowali na swoich profilach licząc na zyski. Jeden z przypadków opisałem w tym artykule.